/tmp/hackerspace

I lördags träffades jag och några kompisar i ett hus i utkanten av Ånäset och gjorde diverse nördiga och roliga saker, det var som ett tillfälligt hackerspace skulle man kunna säga.

Jag hade tagit med mig lödkolv, lysdioder, motstånd, sladdar,  linux cd-skivor mm. Örjan hade med sig en dremel, Spiik tog rubikskubar, verkstadshandboken och fyrställiga tabeller och de flesta hade med sig dator.

Gustav hade med sig en gammal dator som han tänkt ha som server som vi installerade xubuntu på. Vi installerade även ubuntu på Spiiks dator med wubi, det verkade fungera bra.

Vi reverse-engineerade protokollet för min e-badge LED-display och jag försökte sen skriva ett python-program för att kunna byta meddelande på den med linux och OS X. Jag lyckades inte riktigt men jag höll å andra sidan inte på så länge. Jag måste nog läsa på lite mer om PySerial, det var första gången jag använde det.

Gustav och Örjan byggde flygplansmodeller som de stoppade in lysdioder i.

Innan vi for hem lyckades jag med Spiiks hjälp dessutom bygga färdigt min Joule-thief, lite taffligt lödd men fullt fungerande.

Under dagen förtärdes kakor, muffins, nonstop och päronsaft. Till middag blev det pizza och som pausunderhållning the Big Bang Theory.

Någon fler än jag som vill starta ett riktigt hackerspace?

Etiketter: , ,

Kommentera

