Jag vill ha en pandora

Jag tänkte bara meddela att jag vill ha en pandora, så om nån redan börjat fundera på vad de ska ge mig i julklapp så vet ni nu.

Vad är nu pandora för nåt kanske ni undrar? Ok, de flesta som träffar mig regelbundet undrar nog inte med tanke på hur mycket jag pratat om den, men för ni övriga så kan jag berätta att pandora är en handhållen spelkonsoll/mediaspelare/dator mm. Den är lite större än en nintendo DS lite och har WiFi, Bluetooth och touchscreen. Pandora bygger på Texas Instruments nya OMAP3 chipset vilket kommer att göra den till den kraftfullaste ”handheld”-en (vad heter det på svenska?) på marknaden när den kommer.

Pandora liknar koreanska GP2X mycket i konceptet, men är som sagt mycket kraftfullare. Det som är riktigt coolt är dock att pandora är utvecklad av några få personer från gp2x.com’s forum och de har haft en väldigt öppen process under skapandet och frågat de andra forummedlemmarna vad de helst skulle vilja ha i den ultimata portabla gadgeten.

Pandora kör Linux precis som GP2X och många av de emulatorer och spel som finns till GP2X kommer eller har redan portats till pandora. Dessutom kommer man att kunna porta många vanliga datorspel och program (mest FOSS men det finns en del utvecklare av proprietär mjukvara som sagt att de ska porta sina spel till pandora). Troligen kommer det inte att finnas så mycket kommersiella spel till Pandora, men med tanke på hur mycket fria spel och emulatorer det finns så kommer man nog att klara sig ändå.

För att ge lite hum om hur kraftfull den är så kan det nämnas att den kommer att kunna köra både firefox 3 och Quake 3 utan problem. Man kan också köra Playstation 1 emulator i mer än full hastighet, och pandora har tillräckligt med knappar och spakar för det till skillnad frånpsp. Nintendo 64 kommer troligen gå att spela och det finns t.o.m en som håller på med en dreamcast emulator till den.

Pandora släpps i slutet av november och går att förbeställa 30 november för 250€

Etiketter: , ,

2 svar to “Jag vill ha en pandora”

  1. oskar Says:

    Bra, Martin! Så här skriver man blogginlägg.

  2. akeinexile Says:

    Jag är också lite sugen på pandoran, den ser riktigt skarp ut tycker jag. Just att processen har varit öppen och att det är ett gäng glade utvecklare som genomfört det här tillsammans med communitien gör att jag kan tänka mig att införskaffa den bara för att jag gillar idén =)

Kommentera

